Що загрожує розвитку ринку?

 | 11.53

У країні є два стратегічні ресурси – телефонна каналізація та центр управління телекомунікаційними мережами, який координує взаємодію всіх мереж, – що так чи інакше пов’язані з діяльністю національного оператора Укртелекому. Як зазначають представники ІнАУ, водночас ці об’єкти не є власністю оператора, зокрема телефонна каналізація в 1994 році після реорганізації «Укрелектрозв’язку» була передана оператору на баланс.
Протягом останніх десяти років розвитку ринку телекомунікацій приватні оператори та провайдери здійснювали підключення до мереж Укртелекому, на умовах оренди розташовували на вузлах підприємства власне обладнання, орендували канали зв’язку, за певну плату прокладали власні оптичні та мідні кабелі до телефонної каналізації. У результаті за цей час була створена інфраструктура спільного використання багатьма приватними операторами та провайдерами. Але наразі виникли серйозні проблеми, які свідчать про те, що Укртелеком як монополіст на ринку, що управляє спільним ресурсом, штучно обмежує можливості інших операторів щодо підключення до його мереж та прокладання мереж зв’язку в телефонній каналізації.
Стан справ
За словами представників ІнАУ, із серпня минулого року Укртелеком фактично припинив видачу технічних умов на прокладання мереж зв’язку приватними операторами, що практично зупинило розвиток операторами міських мереж зв’язку.
Одночасно національний оператор припинив надання ліній безпосереднього зв’язку інтернет-сервіс-провайдерам для підключення абонентів до Мережі.
Крім того, у поточному році Укртелеком припинив подовжувати договори оренди приміщень із деякими операторами. За словами голови правління Асоціації Тетяни Попової, для приватних операторів Укртелеком штучно збільшує довжину телефонної каналізації, іноді на 60–80 % від довжини необхідної траси, аргументуючи це «потребами розвитку самого Укртелекому». Крім того, за даними представників ІнАУ, були випадки, коли оператор змушував забудовників нових об’єктів укладати договори на послуги фіксованої телефонії та доступу до Інтернету саме з ним.
Підставами для вищезазначених дій є внутрішні накази Укртелекому. Так, член правління ІнАУ Олександр Ольшанський навів як приклад витяг із наказу Київської міської філії Укртелекому, у якому прописано випадки, коли можна відмовити оператору на прокладання кабелю в телефонній каналізації. Зокрема, якщо реалізація технічних умов є «збитковою для філії» чи у випадку, коли «реалізація технічних умов передбачає надання замовникам послуг третьому оператору або призводить до взаємоз’єднання мереж різних операторів».
Сьогодні Укртелеком судиться з Київською міською держадміністрацією стосовно статусу каналізації. За прогнозами О. Ольшанського, у разі, якщо суд винесе рішення, що телефонна каналізація є його власністю, це стане загрозою не лише для учасників ринку, але й для безпеки всієї країни.
План дій
Загалом для нормалізації існуючої ситуації і тим більше перед приватизацією Укртелекому необхідно вивести систему міської телефонної каналізації з власності цього оператора та закріпити на законодавчому рівні права на доступ до неї всіх учасників ринку. Адже представники ІнАУ запевняють, що після продажу Укртелекому новий власник зможе «викинути» всі чужі кабелі з каналізації, що призведе до «колапсу вітчизняного ринку телекомунікацій та негативно відіб’ється на вартості та якості послуг зв’язку для кінцевих користувачів».
Зі свого боку, незважаючи на численні звернення, Укртелеком не збирається поступатися іншим учасникам ринку і передавати телефонну каналізацію у комунальну власність. Варто відмітити, що наразі у Господарському суді Києва розглядається справа за позовом Укртелекому до Київської міської державної адміністрації щодо визнання права власності на телефонні кабельні каналізації, розташовані в Києві, а також про заборону приймати будь-які рішення про передачу телефонної каналізації до комунальної власності. Наразі, за попередніми даними, суд на засіданні в п’ятницю залишив заяву Укртелекому без розгляду. Також необхідно виокремити в комунальне підприємство і створити національний центр оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами.
За словами Т. Попової, незалежно від того, чи буде найближчим часом приватизований Укртелеком, необхідно внести зміни до Закону України «Про телекомунікації», а саме: визначити ринки телекомунікацій, основні норми стосовно регулювання ринкових взаємовідносин між операторами у питаннях доступу та взаємоз’єднання мереж операторів, у тому числі й до телефонної каналізації. Крім того, ІнАУ буде звертатись до Верховної Ради України з проханням ініціювати створення Міжвідомчої спеціальної слідчої комісії для вивчення питань відповідності державним інтересам результатів діяльності керівників державних підприємств та можливої наявності особистих комерційних інтересів цих керівників.

Robo User
Web-droid editor

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *