Здобутки і плани Укртелекому

 | 14.31

Першим питанням на заході стояло затвердження звіту правління про результати фінансово-господарської діяльності товариства у 2007 році та визначення основних напрямків діяльності на поточний рік. Доповідав головний менеджер Укртелекому Георгій Дзекон, який відзначив жорстку конкуренцію на ринку телекомунікацій, на якому працює державний оператор, не маючи законодавчо закріплених преференцій.
Загальна картина
Торік дохід компанії досяг 8,039 млрд грн, що на 1,6 % більше показника 2006 року. Проте динаміка зростання є порівняно незначною. Водночас у звітному періоді майже вдвічі зменшився чистий прибуток, отриманий оператором від господарської діяльності. Так, минулого року він досяг майже 267,2 млн грн, що становить лише 52 % від аналогічного показника 2006 року (тоді – 513 млн грн). При цьому рентабельність від продажу послуг дорівнює 8,4 %, тоді як у 2006 році – 7,7 %. Відраховано, сплачено податків та всіх обов’язкових платежів до бюджету на суму 2 млрд грн, що на 19,4 % більше показника 2006 року.
Станом на січень поточного року дебіторська заборгованість Укртелекому за товари, послуги та роботи становила 882 млн грн, що на 102 млн грн менше, ніж на початок 2007 року. Загалом рівень дебіторської заборгованості знаходиться у межах технологічного й відносно місячних доходів становить 1,33.
Водночас збільшилась кредиторська заборгованість оператора. Так, станом на січень 2008 року вона дорівнювала 3,6 млрд грн, що на 258 млн грн більше порівняно з початком 2007 року. Це сталося внаслідок зростання інших довгострокових зобов’язань, зокрема отримання обладнання на умовах фінансового лізингу.
Минулого року Укртелеком інвестував у розвиток телекомунікаційних мереж майже 2,1 млрд грн, тоді як у 2006 році – 1,98 млрд грн. Впродовж звітного періоду Укртелеком задіяв основних фондів на суму 1,9 млрд грн (2,158 млрд грн – у 2006 році). Частину коштів витрачено на модернізацію бізнес-процесів, вдосконалення обліку видатків та надходжень.
Протягом минулого року тривали роботи з оптимізації первинної мережі: було вивільнено понад 15 тис. км кабельних ліній її аналогового сегмента.
У містах та сільській місцевості Укртелеком збудував та ввів у дію АТС загальною ємністю понад 450 тис. абонентських номерів. Крім того, оператор виконав план розвитку телефонної мережі. Чистий приріст ОТА становить 221 тис. одиниць, що на 5,4 % більше, ніж було передбачено у плані на 2007 рік.
Загалом, на думку Г. Дзекона, можна по-різному оцінювати результати діяльності оператора у минулому році: «З одного боку, чистий прибуток компанії майже вдвічі зменшився, з іншого – якщо порівнювати із фінансовим планом, затвердженим Кабміном, – у 2007 році передбачались збитки на рівні 600 млн грн. Однак Укртелеком отримав прибуток».
На чому заробляє оператор?
Надання послуг бізнес-абонентам залишається пріоритетним напрямком діяльності компанії. У цьому сегменті зберігається значно вища доходність з одного бізнес-абонента, ніж від фізичних осіб. Торік дохід від надання послуг для юридичних осіб дорівнював 289 млн грн, що на 129 % більше, ніж у 2006 році. Проте, на думку Г. Дзекона, це незначні здобутки в цьому сегменті. Він наголосив, що досі Укртелеком не навчився продавати та просувати послуги на замовлення. Загалом, 51 % доходів принесли оператору саме юридичні особи.
Спостерігається тенденція падіння середньомісячного доходу оператора на один телефонний апарат: у 2007 році Укртелеком отримав 54,8 грн, тоді як цей показник у 2006 році становив 56,3 грн.
Проте оператор впевнено рухається до надання сучасних послуг. Так, минулого року доходи оператора від надання нових послуг, в тому числі широкосмугового доступу до Мережі, зросли у 1,3 раза, або на 142 % й досягли 424 млн грн. Частка доходів від надання таких послуг у загальній сумі доходів досі є незначною – 5,3 % (проти 3,8 % на початок 2007 року). Загалом, частка компанії на ринку нових послуг становить 24,6 %.
Зокрема, вагомі досягнення Укртелекому в успішному просуванні послуг під торговою маркою «ОГО!». Так, середньомісячний дохід з одного абонента послуг широкосмугового доступу до Інтернету, що надаються під торговою маркою «ОГО!», становить 128 грн і практично дорівнює показнику за 2006 рік. Водночас порівняно з 2006 роком суттєво зросла кількість абонентів послуги широкосмугового доступу до Мережі – із 60 тис. до 215 тис. Г. Дзекон наголосив, що й собівартість будівництва відповідної мережі є значно меншою, ніж телефонної, та й доходів оператор отримає більше у розрахунку на одного абонента. При цьому будівництво такої мережі та надання послуг на її базі неможливо було б здійснити без модернізації первинної мережі з використанням протоколів спектрального ущільнення і IP-протоколу (основного протоколу пакетної мережі). У поточному році модернізація успішно завершиться. «На жаль, Укртелеком запізно розпочав освоювати розвиток широкосмугового доступу до Інтернету», – відзначив Г. Дзекон.
Водночас, наслідуючи світові тенденції, найбільші амбіції має Укртелеком саме на ринку мобільного зв’язку. Після чотирирічної перерви оператор знову вийшов на цей ринок 1 листопада 2007 року й почав надавати послуги мобільного зв’язку третього покоління під торговою маркою Utel. На думку керівництва товариства, уряд прийняв вкрай важливе рішення видати йому ліцензію на надання послуг мобільного зв’язку 3G. Торік Укртелеком ввів у дію та розпочав комерційну експлуатацію 3G-мережі в шести обласних центрах країни – Дніпропетровську, Донецьку, Києві, Львові, Одесі та Харкові. Загалом у 2007 році введено в експлуатацію 537 базових станцій у всіх обласних центрах України, шість центрів комутації у вищезазначених обласних центрах. Керівництво оператора відзначило, що торік відбувалось «прощупування», яким чином продавати послуги мобільного зв’язку, було допущено чимало прикрих помилок. «Наразі спостерігається тенденція до стрімкого зростання абонентської бази цих послуг при високій доходності на одного абонента. І перед Укртелекомом стоїть важливе завдання – виправдати очікування, покладені на оператора», – підкреслив Г. Дзекон.
Рахуємо збитки
Минулого року оператор значну частину коштів витратив на експлуатація та утримання збиткових мереж та послуг. Зокрема, чималі кошти необхідно вкладати в експлуатацію та розвиток місцевої мережі (при цьому тарифи на послуги місцевого зв’язку нижчі від собівартості їх надання). Так, у 2007 році збитки Укртелекому від надання послуг місцевого та сільського телефонного зв’язку досягли майже 750 млн грн. Значних збитків оператору завдає утримання інфраструктури для надання послуг телеграфу та радіомовлення – у 2007 році вони становили 450 млн грн. Крім того затратною є експлуатація сегмента аналогової мережі, у якому працює більшість спецкористувачів. Тогорічні затрати на його утримання становили майже 230 млн грн.
За словами Г. Дзекона, ситуацію ускладнює утримання об’єктів підприємства «Спецзв’язок», яке досі не переведене на бюджетне фінансування. Торік сума затрат на його утримання становила 65 млн грн. Головний менеджер Укртелекому зазначав, що навіть теоретично від цього виду діяльності оператор не може отримувати прибутки.
Варто відзначити, що більшість проблем – за межею компетенції менеджменту Укртелекому, ФДМУ, а інколи навіть не у сфері компетенції Кабміну. На думку Г. Дзекона, їх потрібно вирішувати лише на законодавчому рівні, і тим самим показувати, що держава є ефективним власником, або інший варіант – приватизувати Укртелеком і продати оператора. «Проте, – як підкреслив голова правління, – це не нам вирішувати, але сподіваємося, що відповідь буде знайдено найближчим часом».
У пріоритетах
У поточному році Укртелеком має намір активно розвивати мережу широкосмугового доступу до Інтернету та надавати послуги на її базі. Оператор планує до кінця 2008 року збільшити абонентську базу послуг, що надаються під торговою маркою «ОГО!» у 2,5 раза. Крім того, оператор значно розширюватиме портфель нових послуг та сервісів на базі цієї мережі (зокрема, цифрового та інтерактивного телебачення).
Звичайно у пріоритетах – подальший розвиток послуг стільникового зв’язку: до кінця поточного року оператор планує довести кількість абонентів цих послуг до 250 тис. Не менш цікавим стане подальший комплекс робіт з розширення мережі безпроводового доступу до Інтернету на базі технології Wi-Fi і відкриття нових точок публічного доступу до Мережі.
Щодо розвитку фіксованого зв’язку, то керівництво відзначило високу вартість «останньої милі». За словами Георгія Дзекона, для задоволення потреб клієнтів та для організації «останньої милі» Укртелеком співпрацює із CDMA-операторами, зокрема, «Інтертелекомом» та «Телесистемами України». У поточному році така діяльність триватиме.
Також до пріоритетних напрямків діяльності Г. Дзекон відніс розширення мережі контакт-центрів оператора та вихід на нові стандарти обслуговування абонентів. При цьому Укртелеком продовжуватиме активну рекламну та маркетингову кампанії, хоча законодавчо передбачене фінансування у три-чотири рази менше, ніж кошти, вкладені у рекламу. Тут спрацьовує відоме правило: «Реклама – рушій прогресу».

Robo User
Web-droid editor

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *